donderdag 9 augustus 2012

Vanaf Lillesand gaat de reis verder richting het noord oosten. We hebben ons voorgenomen naar een klein stadje achterin en fjord te gaan, waar het erg mooi en rustig schijnt te zijn. Als we echter nog geen 10 mijl onderweg zijn, laat de wind ons volledig in de steek. Met flapperende zeiltjes stromen we richting de klippen voor Grimstad. Om te voorkomen dat we daar ook daadwerkelijk belanden loeven we met een klein zuchtje wind omhoog de fjord in.


Ik ben erg blij met de zeekaarten en gps op mijn computer, want met overal kleine eilandjes, staken en rotsjes is op het oog navigeren niet gemakkelijk.
Volgens het boek over varen in scandinavie, dat ik speciaal voor deze reis had aangeschaft, staat dat er aan de oostkant van deze fjord, tussen twee eilandjes, een leuke ankerplek moet zijn.
Als we het hoekje omvaren blijkt ook nu het boek zijn geld weer waard te zijn.
We roeien naar de kant, waar Marijn, Jari en Isa bootjes bouwen.




De volgende ochtend ben ik als eerste wakker. Bepakt met knäckebröd en aardbeienjam maak ik een ochtendwandeling om het eiland, die ik besluit met een voorzichtige duik in het heldere water.
Voorzichtig, want het stikt hier van de kwallen, in als soorten en maten.


's Middags varen we naar Grimstad met de bijboot op sleep. Hier slaan we weer goed wat eten in, want de voorraad begon nu toch echt op te raken. Noorwegen is wel een duur land!
Nu zit ik hier dan maar weer mijn verhaaltje te typen op een onbeveiligd wireless in Grimstad.
Ook heb ik nieuwe gribfiles voor het weer opgehaald en de weerkaarten van het KNMI bekeken.
Het lijkt erop dat we voorlopig nog niet echt wind krijgen, dus scharrelen we hier waarschijnlijk nog wat rond onder het mom van 'vakantie vieren', wat me overigens prima bevalt.
Waarschijnlijk dan maandag weer richting Thyboron.

Maar eerst de trossen weer los en op zoek naar de volgende mooie ankerstek hier in de buurt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten