De
winter verliep goed. Met de Ouderzorg met warme houtkachel aan de ene
kant van het Ij en de Deinemeid aan de overkant werd er een hoop
gebruikt gemaakt van de veerpont.
Intussen
is de Deinemeid een gezellig huisje geworden, met wat laagjes lak
hier en daar, een nieuwe gasleiding en zelfs een heus toilet blijft
er weinig te mopperen over.
Wel
was het in de winter lastig om het echt lekker warm te krijgen aan
boord, vandaar dat we pas aan het eind van de winter echt van de
Ouderzorg af verhuisd zijn.
De
overtocht terug naar Harlingen was heerlijk.
Nadat
beide boten uiteindelijk dan toch op tijd in Muiden waren
vastgeknoopt om 's ochtends nog met een groepje gasten op de
Ouderzorg te varen, was de ergste stress van het seizoens klaarmaken
er af.
Hoewel
ik er wel achter ben gekomen dat je in Muiden niet echt welkom bent.
Zeker niet als charter. Toen we aan wilden leggen kwamen er al van
drie verschillende kanten ambtenaren op ons af om te vertellen wat er
allemaal wel niet mocht. Uiteindelijk konden we met een hoop
vriendelijkheid toch voor elkaar krijgen dat we dan bij de remming
van de sluis wat gasten aan boord mochten nemen, wat echter streng
verboden was als we 20 meter verder terug zouden liggen, op een
gewone aanmeer plaats. Maar goed... gelukkig kan je gewoon kiezen om
daar niet meer naar toe te gaan.
Toen
we de gasten heelhuids en volgemest weer terug in Muiden hadden
gebracht stonden er al wat vrienden en mijn ouders op de kant om met
het mooie weer mee naar Harlingen te varen.
Mijn
papa is een held: nadat hij uren op internet een kaart rond Muiden
had gezocht (en gevonden!), heeft hij maar een kaart van het hele
Ijsselmeer meegenomen, wat mijn rust aanzienlijk deed toenemen
evenredig met het vaarplezier.
Ik
was met mijn ouders op de Deinemeid, Marijn met Lisa, Ferre, Klaus en
Albert op de Ouderzorg.
Het
was erg gezellig en ook het laatste wat de vorige eigenaren zelf
nieuw hadden ingebouwd ging kapot:
Carel
was aan het sturen, maar ineens reageerde ze helemaal niet meer op
het stuurwiel. Gelukkig waren er geen andere schepen in de buurt,
waardoor we rustig de tijd hadden om de zeilen te strijken, het
noodhelmhout, wat god zij dank aan boord was, te bevestigen en
vervolgens de zeilen weer te hijssen zonder verdere problemen.
Waarschijnlijk
hebben ze een verkeerde cilinder op een verkeerde plek gemonteerd,
wat ook verklaard waarom er over de ene boeg een grotere roeruitslag
mogelijk is dan over de andere boeg.
Het
sturen met helmhout beviel me zo verschrikkelijk goed, zeker ook
omdat je dan lekker aan lij in de beschutting van de buiskap kan
zitten sturen, wat in maart om 12 uur 's avonds, aan de wind, zeker
geen heel overbodige luxe is.
We
hebben dan ook maar besloten om de nieuw ingebouwde stuurinrichting
er uit te halen en gewoon een helmhout te bouwen, wat ook voor meer
bergruimte en plek in de kuip zou moeten zorgen. Maar goed, dit is
wel een plan voor als er eens een keer tijd is, zoals zovelen :).
Deze
twee dagen waren ook de eerste keer kruisen, wat helemaal te gek
ging, wat een fijn zeilschip!
Nu
liggen we in een gemeentelijk slootje in Harlingen, waar het sinds
dit jaar (na gebagger) diep genoeg blijkt te zijn. Erg prettig is dit
overigens, aangezien de prijzen hier in Harlingen in de normale
jachthavens hoger zijn dan de sociale woningbouw huurprijzen, ja;
haha!, maar nee, geen grapje.
Nu
hopen op fijn weer en dan lekker een weekendje weg, stukje de zee op
misschien?
Daarna
voor anker en met de volledig gerestaureerde bijboot, naar ontwerp
van Marijns vader Herman, naar het eiland roeien.
Ja,
dat lijkt me wel wat, eens kijken wanneer.....
Ja Sanne het bootje :) zeilt heerlijk, het was een fijn tochtje. En het koken ging ook prima met het altijd rechte fornuis.Ik heb zelfs nog even geslapen op de lounge bank.Het werd voor mijn doen toch een beetje laat.
BeantwoordenVerwijderen